Torsdag den 9 februari 2012 Ny användare | Logga in  

Skriv idag om: Sverige och korruption | Löfvéns riksdagsutanförskap | Kärnkraftssäkerheten i Sverige Börja här!

sourzeforum
Diskuterar artikeln Saab – Blåsning pågår
Visa sida: 1 2 3 4 5
#17) Jo så är det, inte förr än den första svenska bibelöversättningen kan man tala om ett gemensamt svenskt språk. Länge skedde all högre utbildning på latin. Något som enligt legenden inte alls tilltalade den blivande kungen i unga år.
inlägg #21
Bibeln världens mest lästa sagobok
anonymt inlägg #22
"19. Läs boken "I trygghetsnarkomanernas land" av David Eberhard, tidgare överläkare på psykakuten S:t Göran i Stockholm. Hans exempel från sin vardag lockar både till skratt och gråt.
inlägg #23
#20) Där finns visst briste i våra socialförsäkringssystem och hur de slår, men det gäller att därför inte genomföra ändrigar som får helt ohemula konsekvenser. Syftet att minska utanförskap genom att få människor tillbaka till arbete från sjukpension genom bl.a rehab, har genom en sällsynt oskicklig hantering för lång tid framåt tillintetgjorts.
inlägg #24
#23) Nåväl, väntar med omdömen till dess jag fått tillfälle att läsa honom. Funderar bara på om inte hans kontaktytor med det svenska folk han generaliserar om, med hänsyn till hans proffession, kan ha en bias. Själv har jag bara varit (ytligt) bekant med en psyköverläkare, salig Moltas Eriksson. Det vore mig fjärran att låta mina minnen från möten med honom (i egenskap av Jamtlands president)påverka min bild av psyköverläkare generellt.
inlägg #25
Annons:

Leif Arne har du ngn bra bild över hur de svenska gymnasierna växte fram i våra stifsstäder som Skara Västerås Strängnäs osv.Var de helt Kyrkans sak eller var det kungligt önskemål. Drevs de med Tionde eller med vanliga skatter? Om du ändå är på gång. Skriv lite om Universitetens framväxt.../ Kina har 20 000 stycken/
inlägg #26
Själv håller jag för troligt att Alliansen förlorar nästa val. Och det beror på för lite eller för sent höjda bidrag. Svenska folket vill nog ha Mona Sahlin (med en osviklig känsla för usla ekonomiska beslut, inte minst egna) och Maria Wetterstrand (ett knyte av självgodhet och biologiångest) samt kommunisten Ohly (som lösr allt via högre skatter och bidrag. Vi som tycker illa om bidragskultur, liksom flumskola och en kuratorsattityd till brottslighet, blir nog i klar minoritet.
inlägg #27
Socialförsäkringseländet började inte med onda avsikter men vägen till ett bättre läge gick genom en rad försummelser. Jag minns år av diskussion på temat att vi har Europas friskaste folk men mest sjukskrivna. I synnerhet under älgjakt,vissa helger och slutet av semestertiden.I det snacket fanns säkert överdrifter men ändå...många sanningar.
inlägg #28
Lars I den gamla polska nationalsånmgen så står det "Ännu är inte allt förlorat". Hav mod.
inlägg #29
#26) Den enda jag egentligen vet något om är Frösö Trivialskola som startades 1679, bl.a som ett sätt att försvenska jämtarna. Där har jag en del dokumetation liggande. Kanske till en text.
inlägg #30
Visa sida: 1 2 3 4 5

Du är inte inloggad och måste därför logga in eller välja ett namn om du vill diskutera det här: välj namn / logga in

Avancerad sök...
Upplevelsepresent.se