Torsdag den 9 februari 2012 Ny användare | Logga in  

Skriv idag om: Sverige och korruption | Löfvéns riksdagsutanförskap | Kärnkraftssäkerheten i Sverige Börja här!

sourzeforum
Visa sida: 1 2
4/ Martin Ekdahl, jag är inte det minsta arg. Upphovsrätten var ju dessutom inte Din poäng. Däremot anser jag att begreppet "personlig integritet" håller på att missbrukas ordentligt i dag. Den "personliga integriteten" gör att vi förbjuder övervakningskameror även om vi vet att det förhindrar misshandel, skadegörelse, snatterier, osv. Integritetsivrarna är emot telefonavlyssning av terrorister och grovt kriminella. Den "personliga integriteten" skall ge oss rätt att stjäla alster som kompositörer, filmskapare och författare skapat utan några konsekvenser. Den "personliga integriteten" gör att vi inte får samköra dataregister även om det skulle leda till mindre ekonomisk brottslighet, osv, osv. Det förefaller som om skriken om kränkande av den "personliga integriteten" är ett sätt för obskyra personer att dölja sin brottslighet. Vem värnar om integriteten för brottsoffren?
inlägg #11
#11. Du är bra Gunnar. Jag kanske är en sådan som gapar om "personlig integritet" i tid och otid, men det beror på att jag ser den som ett centralt element i vår moderna civilisation. Ett samhälle där folk kan vara privata är ett samhälle där de inte behöver frukta förföljelser på grund av sina åsikter. Vi som öppet vädrar våra åsikter på forum som detta, gör det delvis på bekostnad av vår anonymitet. Men det folk skall även ha rätt till ett privatliv utan att behöva bekymra sig över om någon sitter och följer deras minsta rörelser på en dataskärm. Jag tror inte att människor alltid har något att dölja och därför är så måna om sin integritet. Jag tror bara att de värnar om rätten att betraktas som samhällsmedborgare och inte som potentiella förbrytare.
inlägg #12
Kille och Sture Lundh, Jag håller med er båda. En oberoende analys av vårt samhälle är på tiden. Det tycks bara rulla på utan att någon stannar upp och tittar på kartan vart vi är på väg. Både S och M (plus anhang) tävlar numer om vilka som snabbast lyckas hugga ned det öppna samhället. Ett öppet samhälle är ett samhälle där medborgarna kan granska makthavarna, inte tvärtom.
inlägg #13
Om ni vill färstå det svenska samhället idag så är Ulf Nilsons "Sverige-sluten anstalt" en stor hjälp. Han avslöjar oerhört mycket som massmedia, politiker och skola talat mycket tyst om. Jag delar inte hans intensivt negativa känslor för Olof Palme, men jag håller för troligt att det ligger mycket även i hans kritik av OP.
inlägg #14
#14. Jag hittade en länk Peter: [länk] Skall läsa den bums!
inlägg #15
Annons:

peter, Ulf Nilsson är att föredra jämfört med andra journalister som verkar politiskt styrda på något sätt. U.N. spottar ur skägget och säger de sanningar som folk egentligen vill ta del utav, därför går Ulf hem i stugorna hos folk. En bra upplysning du gav Peter tack för det. Oss emellan du kan vara skärpt ibland Peter, men så ska vi alla vara, skärpta till tusen.
anonymt inlägg #16
Boken kunde sannerligen ha mått bra av lite redaktionell rättstavningskontroll. Men det är sannerligen en intressant läsning. I beskrivningen av bygget AB Folkhemmets undergivna attityd mot Nazityskland kommer namn som Herbert Tingsten och Albert Jensen mig till sinnet. Slas beskrev i sitt mästerverk "Vem älskar Yngve Frej?" på ett träffande sätt hur alla människor som inte passar in i det välmöblerade folkhemmet hamnat på undantag i personnummerlandet Sverige.
inlägg #17
Säpo har alltid haft tillgång till alla tfn. samtal. Nu vill dom ha samma möjlighet till avlyssning av internet (FRA skall stå för tekniken). Fullt förståeligt enligt deras premisser. Det som retar mej är att internetanvändarna skall betala. Det kommer att bli dyrt att koppla in FRA i alla knutpunkter och det skall Internetleverantörena stå för. Gissa vem som till sist får betala. Men detta är väl bara en fortsättning på en gammal svensk tradition. Holmer och Ebbe Carlsson var väl i Göteborg och kopplade tfn trådar. IB hade spejjare på våra arbetsplatser. Så lite koll på vad folk gör på internet är bara en fortsättning på vad överheten alltid har pysslat med. Piratpartiet ger grus i maskineriet vilket glädjer mej.
inlägg #18
#18. Och vilket grus sen. Grus i maskineriet, grus i skorna och grus i maktens ögon. Det blir svårt att föra "gammal hederlig valkamp" nu när Internet väl är etablerat.
inlägg #19
Visa sida: 1 2

Du är inte inloggad och måste därför logga in eller välja ett namn om du vill diskutera det här: välj namn / logga in

Avancerad sök...
Upplevelsepresent.se