Torsdag den 9 februari 2012 Ny användare | Logga in  

Skriv idag om: Att jobba tills man är 75 | Knivskadade flickan i Hjällbo | Uteliggarldesignen på NK Börja här!

sourzeforum
Visa sida: 1 2 3 4
Forskarna hävdar veterligen inte att växthuseffekten är en absolut sanning, utan att det är en kvalificerad teori med stor trovärdighet.
För forskningen om klimatet gäller samma rutiner som för annan forskning, t.ex. inom medicin.
Ingen vet den absoluta sanningen om människokroppen, men det finns ett otal kvalificerade teorier om hälsa och sjukdom som har genomgått akademisk prövning som lett fram till godkända läkemedel och behandlingar.
Ändå finns det en minoritet av forskare som av olika skäl vill profilera sig med avvikande uppfattningar i strid mot det rådande forskningsparadigmet.
Någon sällsynt gång får de rätt, men i allmänhet ger de upp och försvinner ur debatten.
En överväldigande majoritet av världens klimatexperter står bakom teorin om växthuseffekten, som bygger på starka övertygande data.
inlägg #31
Fortsättning från föregående kommentar.
Frågan är om man törs ansluta sig till minoriteten tvivlare och avstå från traditionell cancerbehandling till förmån för alternativa metoder.

Till Martin Ekdahl vill jag säga att temperaturförändringarna märks mest och tydligast i början i områden med extremt klimat som glaciärområden och ökenområden. Där vittnar människor om stora förändringar. I vårt land med tempererat klimat märks förändringarna långsammare och blir mindre radikala.
Det brukar sluta med döden.
inlägg #32
#32. Jag har hört en teori om att ett globalt varmare klimat rentav skulle innebära att det blev kallare i Sverige. Personerna bakom denna teori hävdade att ifall Arktis is smälter skulle de kalla strömmarna möta Golfströmmen och mota undan den. Detta skulle i så fall innebära att Sverige fick ett klimat motsvarande det i norra Kanada eller rentav Alaska. Jag vet inte om det ligger något i detta resonemang. Men om det nu stämmer så borde denna effekt endast vara så länge det fortfarande finns is kvar i Arktis. Det finns helt enkelt många teorier om klimatförändringarna.
inlägg #33
MARTIN Som jag fattat det så var det god fart på Golfströmmen även under vår senaste istid , vilket gav ganska isfria kuster i Nordnorge. Var det ökad värme från Golfströmmen som drev bort istiden? Jag har aldrig hört någon förklaring alls!// Är det belagt att stora havsströmmar ändrat sig på andra håll??
inlägg #34
#34. Jag har hört någonstans att ändrade havsströmmar orsakade naturkatastrofer i Mexiko vilket aztekerna tolkade som gudarnas vrede. Detta skulle vara grunden till de omfattande människooffer som aztekerna bedrev.
inlägg #35
Annons:

Den berättelsen Martin är högst trovärdig. Bara ett par graders ändring i medeltemperaturen kan totalt förändra skördar o boskapsdrift. // Våra häxprocesser var som värst när 1600 talet var som kallast och många led hungersnöd....Några måste ju ha framkallat det dåliga vädret och hungern...
inlägg #36
#36. Vilket torde båda illa för framtiden...
inlägg #37
Människan var en klimatfaktor redan då man övergick från att vara jägarfolk till att bli kreaturskötare, kofisar you know.
inlägg #38
Visa sida: 1 2 3 4

Du är inte inloggad och måste därför logga in eller välja ett namn om du vill diskutera det här: välj namn / logga in

Avancerad sök...
Upplevelsepresent.se