Torsdag den 9 februari 2012 Ny användare | Logga in  

Skriv idag om: Sverige och korruption | Löfvéns riksdagsutanförskap | Kärnkraftssäkerheten i Sverige Börja här!

sourzeforum
Visa sida: 1 2 3 4 5
#33-37 Tyvärr kan inte jag blanda mig i diskussionen för jag har inte någon större erfarenhet av finsk mat. Jag har aldrig ätit ”Kalakukko” (fisktupp) tillexempel. När jag var liten så gjorde morsan Sankt Petersburgskt/tyska och karelskanäsets maträtter. När man var liten så tänkte man inte på recept och ingredienserna utan man åt det som var gott. Och gott var det. Jag kommer bara ihåg att morsan sa ofta att finnarna inte kan laga mat. Skolmat fick vi men jag har inget minne vad det var för rätter, man åt för att bli mätt. Och alkohol fanns inte i mitt barndomshem (inte Gud heller för den delen).
inlägg #41
Fast jag håller med Lars Nilsson i nr 38/! Ju äldre man blir, desto mer uppskattar man ordentlig svensk husmanskost. Och den är faktiskt även internationellt gångbar. När vi haft utländska gäster så har alla uppskattat fläskkotletter med brun sås, spätta med räksås, kålpudding, en grillad frukostkorv eller laxfilé. m.m. Fan nu blir jag hungrig igen - och jag som skulle gå ner i vikt! När jag gick på krogen i min ungdom var det oxfiléer och liknande excesser som gällde - i dag föredrar jag en enkel pyttipanna. Så är det och så förblir det!
inlägg #42
Vad gäller bröd tycker jag faktiskt att man i allmänhet får bättre bröd i Finland än i Sverige, jag gillar det riktigt mustiga, mörka rågbrödet. Men ändå, finsk mat är helt ok, kanske lite väl högoktanig ibland.
inlägg #43
39/ Fast det är förvisso sant som Leif-Arne skriver också. När jag är i Tjeckien så äter jag knödel, leverrätter och dylik skit, fast jag egentligen inte tycker särskilt mycket om det. Man får ta seden dit man kommer!
inlägg #44
Jag har en finsk kokbok på svenska, den heter ”123 krigstida recept”. Jag köpte den för att par år sedan och den innehåller recept som man lagade mat under kriget när det var brist på matvaror. Bensoppa, stuvning på pölsa (kokta inälvor), stuvning på kalvhjärna är tre av recepten. Låt det smaka!
inlägg #45
Annons:

Visst tusan! Jag äter finskt bröd fortfarande (Fazer) och finsk påläggskorv Lauantaimakkara (lördagskorv). Så jag var nog lite orättvis tidigare när det gällde finsk mat. Ja, nu får det räcka för idag, har mellansonen på besök, får umgås lite med honom också.
inlägg #46
#46) Man skall vårda de sina, jag är hemma själv med dottern, jag håller på att förklara för henne varför Lou Reed är en bättre, textförfattare, än John Lennon. Det är hon som står för mitt litterära hopp,hon både läser och skriver (riktigt vass), vilket desvärre få ungdommar gör idag.
inlägg #47
Visa sida: 1 2 3 4 5

Du är inte inloggad och måste därför logga in eller välja ett namn om du vill diskutera det här: välj namn / logga in

Avancerad sök...
Upplevelsepresent.se