Torsdag den 9 februari 2012 Ny användare | Logga in  

Skriv idag om: Sverige och korruption | Löfvéns riksdagsutanförskap | Kärnkraftssäkerheten i Sverige Börja här!

sourzeforum
Visa sida: 1 2 3
Citerar Billy Butts ingress: "Vad säger ni fildelare, vad skulle ni göra om vi upphovsmän klev in på era bakgårdar, stal era cyklar och förklara det med ursäkten att vi bara skulle använda de 'för eget bruk'?" Billy Butt du får gärna kliva in på min bakgård och ”stjäla” min cykel med ett villkor att du gör som fildelarna, du kopierar min cykel men lämnar originalet kvar.
inlägg #1
Du får gärna kopiera även min cykel (men inte stjäla den).
inlägg #2
Sorry Billy, det går inte att föra ett normalt samtal med fildelare. Jag har försökt. Jag var inbjuden till Debatt och skulle ha, vad jag trodde, en debatt med Peter Sunde, PirateBays, ansvarige i Sverige, allt spårade ut fullständigt, och här ger jag Janne Josefssons producent skulden. Men som sagt, fildelarna tror, att alla kan leva på "tack ska du" men fattar inte att allt kostar pengar, till och med att dö, är inte gratis. Visserligen för den döde, men inte för de anhöriga, om sådana finns. Staten, det vill säga alla vi, som lever i Sverige, ska betala skatt, om vi har ett jobb. Har vi inte jobb, måste de med jobb betala. Ju färre jobb, per automatik färre intänkter, men dessvärre inte utgifter. Små bolag, förlag, företag, som alla producerar, sådant som kan laddas ner gratis från nätet, kommer att slås ut.

Kvar blir jättarna och de kommer bara satsa på det som är säkra kort. Så i slutänden är vi alla förlorare på "tack ska du ha" mentaliteten, men det kommer fildelarna...
inte upptäcka förrän det är alltför sent. Det brukar vara så. En gång när biblioteken kom till, förfasade sig författarna över hur de skulle kunna försörja sig, det löstes med att varje utlåning genererar en slant till upphovsmakaren. Samma med STIM. Lösningen kanske ska vara att alla med höghastighets bredband, får betala extra skatt. Från dessa pengar kan de sedan dela ut till upphovsmännen/kvinnorna. Svenska förläggarföreningen hade gjort en undersökning, som visade att TPB, Tal och punktskriftsbiblioteket hade fått 112 titlar kopierade och utlagda på PB, bland dessa mina böcker, och förlagen hade bestulits på 512 titlar. Ja, att det idag råder fullständig anarki på nätet, är ingen nyhet, men hur det ska botas? Men att det kommer regler, och dessutom väldigt tuffa sådana, är jag övertygad om. Vissa människor klarar inte att ta ansvar. Alltför många gömmer sig bakom anonymitens mantel och hoppas på att klara sig undan, vilket de flesta gör idag.
inlägg #4
Jag håller med dig BB. Det är stöld och jag förstår helt och hållet artisternas känslor. Om jag levde på min musik så skulle det kännas för djävligt om någon laddade ner låtar utan att jag fick något för arbetstiden, studio hyran, marknadsföring etc. Sen att vissa, mest stjärnor utomlands, tjänar bisarra summor pengar kan diskuteras. MEn som Svensk artist som försöker leva på sina verk svider det nog djävligt hårt med fildelning.
inlägg #5
Annons:

Om min cykel fortfarande finns kvar på bakgården i samma skick när du går är du varmt välkommen att "stjäla" den, Billy! Ta för dig bara!
inlägg #6
Det äår nog snarare så att det blir lika svårt att stoppa svenskarna från att fildela som det skulle vara att avskaffa allemansrätten. Folk har kunnat fildela under många år och redan vant sig vid att det är en rättighet. Lös det hela genom en avgift på brännbara dvd skivor.
Ni verkar inte ha fattat det där med cykeln. Du efter mycken möda gjort en ny sorts enastående cykel och hoppas på att många ska köpa den. Så kommer någon och kopierar den och ällt ditt utvecklingsarbete är tillspillo. Är det så svårt att förstå att det kan göra en lack.
Å andra sidan, den film eller musik jag laddar ner är en lågkvalitetutgåva av originalet. Fast nuförtiden verkar folk acceptera vilken skräpkvalitet som helst vare sig det gäller musik eller film.
inlägg #9
Acceptera att nedladdning finns och se det som marknadsföring istället. Artister får väl göra som alla andra knegare och jobba för sin lön. Alltså, turnera, ha spelningar, träffa din publik. Så som det borde vara...
Musiker överlevde väl innan det inspelningsbara mediet uppfanns?

För andra berörda grupper (författare t.ex.) kommer det nog en lösning såsmåningsom. Den påskyndas dock inte av att försöka förbjuda.

Jag tror inte att kulturen blir lidande av det här, bara att vissa personer måste svarva om.
Visa sida: 1 2 3

Du är inte inloggad och måste därför logga in eller välja ett namn om du vill diskutera det här: välj namn / logga in

Avancerad sök...
Upplevelsepresent.se