Fredag den 25 maj 2012 Ny användare | Logga in  

Skriv idag om: Bostadsrätt vs hyresrätt? | Egyptens presidentval | EU-toppmötet  Börja här!

sourzeforum
Diskuterar artikeln En intolerant Gud
Visa sida: 1 2
Unto /Jag har fattat tidssaken så att man utgår från att solen går upp 06 och ner kl 18 även om våra årstider ställer till oreda.Man utgår från verkligheten nära ekvatorn!
inlägg #11
Jag har svårt att förstå dem som kallar sig kristna, samtidigt som man läser gamla testamentet som något annat än som en historisk bakgrund till Jesus födelse, jordevandring och uppståndelse. Dessutom är väl det gamla testamentet uppblandat med en massa skrönor, och praktiska och pragmatiska råd som gällde just under den tidens och de beskrina platsernas förutsättningar. Jesus sade ju själv "Jag gör allting nytt! Ni har hör vad som sagts sedan gammalt, men nu säger jag istället... Jag förstår inte varför dessa bokstavtrogna och ateister understår sig att citera gamla testamentet som om det skulle ha något att göra med det kristna budskapet, mer än som en historisk förutsägelse av de judiska profeterna.
inlägg #12
Att det idag är fler hetero än homo beror rimligtvis på att evolutionen medförde att de heterosexuella av uppenbara skäl överlevde och förökade sig i mycket större utstäckning! Ganska snart så sågs väl de homosexuella som undantag som inte hade någon vettig funktion för de relativt små (ca 40 personer) ursprungssamhällenas utveckling och överlevnad.
inlägg #13
#11/ Men visst är det väl tramsigt med sådana irrationella och omotiverade regler! Även om det var någon som någon gång i forntiden lyckades övertyda tillräckligt många att det på något sätt just då var en bra grej!
inlägg #14
BRA UNO/ Du har förstått att Gamla Testamentet är judarnas bok och Nya testamenten handlar om kristendomens första 100 år. GT kan vara nyttig bredvidläsning men där finns massor av hemska värderingar. Varning för Moses och Aron som utrotade hela folk påp sin väg till Kanans land.
inlägg #15
Annons:

#12 Rom 1:26-32 är i NT. ;) Jag kan inte förstå de som kallar sig kristna som avvisar GT som annat än skrönor och kuriosa, man tar väl hela bibeln som Guds Ord eller?
Är det så att en del i GT är påhitt och viceversa i NT, väldigt bekvämt att kunna anpassa sitt leverne och tro efter det som behagar en själv.
inlägg #16
Fint. Bekämpa religion och gudstro. Det är en inbillningsvärld beroende på hjärnans biokemi hos vissa personer och på makt och kontollbehov hos andra.
Gå med i föreningen humanisterna och kämpa mot religiösa villfarelser i alla former. Gudar tillhör historien såsom tomtar, troll, häxor och andra andeväsen.
inlägg #17
Lundborg/ Lycka till i kampen mot 90 % av alla människors inbillningsvärld. Humanisterna har ca 1 promille av befolkningen bakom sig!Säkert kan ni få några medlemmar till utöver ABBA-sångaren.;-)
inlägg #18
Ramona: Innan du börjar tolka det jag nu skriver - Jag är jämgammal med dig och en livslång ateist. Och hjärtligt trött på den samstämmiga avogheten hos alsorts publicister mot religion. Ffa är det oerhört inne med att bespotta den kristna religion, mycket sällan islam. Är det kanske så att vi sparkar katten för att vi vågar inte sparka hunden?
inlägg #19
Förutom att kristendomen nft anses vara omodern, stelbent, förtryckande och allmänt osexig så har den i århundraden varit den enda bäraren av utbildning, vetenskap och kultur. I ett ofritt feodalt samhälle men inte desto mindre. Hur enfaldigt är det att raljera över de otidsenliga delar av bibeln utan att anse att de haft sin historiska funktion och är ibland aktuella även idag. Vi är formade av årtusenden av mänsklig historia starkt präglad av gudstro. Och jag efterlyser en gnutta ödmjukhet och respekt för faktum att vi varken är den slutliga eller bästa produkten av den mänskliga utvecklingen.
Och Ramona - var snäll och lätta på den flumfeministiska tonläget om män: Ingenting här i världen är bara det ena könets angelägenhet. Varken krig eller barnafödande...
inlägg #20
Visa sida: 1 2

Du är inte inloggad och måste därför logga in eller välja ett namn om du vill diskutera det här: välj namn / logga in

Avancerad sök...
Upplevelsepresent.se