Torsdag den 9 februari 2012 Ny användare | Logga in  

Skriv idag om: Att jobba tills man är 75 | Knivskadade flickan i Hjällbo | Uteliggarldesignen på NK Börja här!

sourzeforum
Hela din artikel hänger på påståendet "Anabola steroider har visat sig otjänliga som läkemedel inom sjukvården och används inte längre där." Det påståendet finner jag ytterst märkligt. Styrk påståendet... annars menar jag på att hela resonemanget och artikeln som bygger på det saknar grund att stå på.
inlägg #1
Ett läkemedel ökar vanligen i användningsbredd ju mer man lär känna det.Den dokumentation som lågt till grund för inregistrering av anabola steroider för ca 40 år sedan skulle icke godkännas idag och Läkemedelsverket är
besvärad över alla de indikationer som funnits för denna grupp. När nu det sista preparatet avregistreras beror det på att ingen bärande indikation existerar.

Norges Idrettsforbund däremot vet bättre. I Emneshefte
nr 3,Idrett og stimulerend midler, sägs bland annat om intag av anbolica bland idrottsutövare: " Detta forer till vektokning, og det karakteristiske ved
vektokningen er att den kommer på overkroppen ( skulder,nakke,overarm og bryst ), og således gir store fordeler i kraft-idretter,kasteovelser etc. "

När jag jobbade som säljansvarig för anabola steroider var jag troende som en frikyrkopredikant. Idag vet jag att blåbär är lika effektiva. Och mera harmlösa.

mats hägglöf
mat_hagglof@hotmail.com
inlägg #2
Det klingar ologiskt, för det handlar om två skilda användningsområden. Som läkemdel kan säkert hormonerna vara otjänliga (men det måste forskas mer), men som prestationshöjare inom idrotten är dom fantastiskt användbara. - Vi sportälskare vill ha: Duktiga idrottsläkare med höga kunskaper om hormoner, och starka elitidrottare som fortsätter att kmäcka världrekord !
inlägg #3
Mot de flesta sjukdomstillstånd har anabola steroider visseligen blivit ersatta av alternativ med färre bieffekter, men de är långt ifrån "otjänliga" utan används fortfarande medicinskt.
inlägg #4
I augusti i år skrev jag att anabola steroider ej längre
används inom sjukvården,OTJÄNLIGA! Analogt borde de även strykas fån dopninglistan. Nu har dessutom framkomit, att TILLVÄXTHORMON (även det dopningsmedel) inte ökar muskelmassan. 30 unga vältränade i Göteborg har vad 20 beträffar fått tillväxthormon, övriga koksaltlösning - i samtliga fall alla ovetande om vad de fått.Tester, ledda av läkaren Christer Ehrnborg,Sahlgrenska akademin, visade sedan, att samtliga 30 presterade lika bra resultat !!! Sannolikt rör det sig även här om en masspsykologisk effekt. Konsekvens:

Idrottsutövaren blir inte bättre atlet bara genom att ta
tillväxthormon!! Kajsa Vargs "Koka soppa på en spik,uppmanande: Tillsätt dssutom samliga övriga nödvändiga ingredienser" gäller allt tydligare! VEM VÅGAR HÅLLA I SKAFTET, DET HANDLAR OM STORA PENGAR PÅ IDROTTENS BAKGÅRD! Mats Hägglöf, fd
sekreterare i RF:s Dopningskommission
inlägg #5
Annons:

#5 Mats, en tanke har funnits i mitt huvud om idrottens utvecklig allt ifrån dess uppstart med amatörismen då var och en tordes tro på idrottsmännens prestationer. Idag kan man inte vara helt säker på någon, orättvist nog givetvis men så blir det tack vare att den till synes fläckfrie till slut blir avslöjad. Nåväl när kommer de anabola sterioderna in bland vanliga arbetare, tanken låter som ett dåligt skämt, men osvuret är bäst att så kommer inte att ske. Det finns faktiskt arbetsgivare som kräver det orimliga av sina anställda och vem vet om inte doping redan nu existerar på vanliga arbetsplatser? Vi vet att de finns de som knarkar och super på arbetstid, så detta är ju redan en form av doping eller hur. Jag menar i dessa tider med ökande arbetslöshet lär bara de mest presterande få jobb till slut. Att koppla detta till idrotten kan tyckas långsökt men det är det inte på något sett den omoral som finns i idrotten finns ju givetvis i alla yrkeskategorier.
inlägg #6

Du är inte inloggad och måste därför logga in eller välja ett namn om du vill diskutera det här: välj namn / logga in

Avancerad sök...
Upplevelsepresent.se