Torsdag den 9 februari 2012 Ny användare | Logga in  

Skriv idag om: Sverige och korruption | Löfvéns riksdagsutanförskap | Kärnkraftssäkerheten i Sverige Börja här!

sourzeforum
Den här artikeln belyser en viktig faktor, som man alltid skall ha med i beaktande när det gäller vård av missbrukare av droger eller individens levnadsätt som är socialt betingat! hur vi än vänder och vrider på det som antingen eller.
inlägg #1
Är inte det sociala arvet beroende av det genetiska? Har inte ett flertal studier visat att omplacering av barn från socialt torftiga miljöer med hjälp av adoption eller fostehem ökar risen för att barnet o vuxen ska blisocialt utslagen
inlägg #2
Sussanna, allt handlar om en social trygghetsfaktor för barn att den aldrig tas ifrån dem oavsett var de hamnar i livet och dess omständigheter, än något genetiskt arv som förstör för dem!
Det ska naturligtvis vara tvångsvård ,våra LVM och LVU är alldeles förlätta att ta sig "ur"..
inlägg #4
Min artikel bör självfallet inte tas till intäkt för att bortse från de patogena/salutogena samband mellan individ och samhälle vad gäller beroendesjukdomen. De finns, är väl belagda och statistiskt säkra de också. Vissa sjukdomar är självfallet överrepresenterade i vissa miljöer. Vad gäller just beroendesjukdomen dock, så känner jag inte till någon vetenskaplig bevisning -eller ens argumentation- på att den skulle vara klassbunden. Rätta mig gärna om jag har fel.
Annons:

Nej, ge fan i att missbruka för då blir problemen individualiserade!
inlägg #6
För varje individ är missbruk självklart ett personligt lidande. Det är samma gissel att supa på en parksoffa som i en skinnsoffa..
Däremot är de sociala konsekvenserna är mer förödande för missbrukare från låginkomstgrupper med arbetslöshet ,hemlöshet och fler följdsjukdomar. Har vi t.ex undersökt mer grundligt orsaker till drickarmönster i våra nordliga länder, Sverige ,Finland, Ryssland.
Du glömde Island
inlägg #8

Du är inte inloggad och måste därför logga in eller välja ett namn om du vill diskutera det här: välj namn / logga in

Avancerad sök...
Upplevelsepresent.se