Torsdag den 9 februari 2012 Ny användare | Logga in  

Skriv idag om: Sverige och korruption | Löfvéns riksdagsutanförskap | Kärnkraftssäkerheten i Sverige Börja här!

sourzeforum
Absolut! Så enkelt ska det vara o för mig är det självklart. Vi väljer ju inte make/maka eller yrken åt våra barn längre. Det är hög tid att låta dem välja religion i fred.
inlägg #1
Men det tycker inte Socialstyrelsen.
Det blir nästan komiskt när man läser deras senaste rapport i ämnet. Många föräldrar tror att det är förbjudet att könsstympa pojkar i Sverige. Detta har till följd att föräldrarna vänder sig till mindre kompetenta könsstympare än de som Svenska landsting tillhandahåller.

Därför vill nu Socialstyrelsen att landstingen tydligare skall informera om att man könsstympar pojkar som en service för de föräldrar som vill.
inlägg #2
Ta ungen ifrån föräldrarna när det upptäcks i skolans hälsoundersökning så slipper vi även detta problem. Föräldrar som sätter sin religion över sitt barns liv ska inte ha hand om barn. Barnets mänskliga rättigheter kränks isåfall. Det är ett av de (få) fall då staten SKA gå in och ta hand om barnet. Man låter inte den typen av människor ha hand om barn helt enkelt.
inlägg #3
Eftersom det är tillåtet att stympa pojkar så gör skolkuratorer INGET när de får kännedom om föräldrar som tänker stympa sina pojkar. Samma kuratorer lägger ned mycket möda på att förhindra stympning av flickor (det är ju i och för sig bra).
inlägg #4
Daniel. Det är ju riksdag och regering som bestämt att det ska vara tillåtet. Flera riksdagsledamöter har lagt motioner om att förbjuda otyget, men de har blivit nedröstade varje gång.
Kolla in "Politik/Aktuellt" på:
[länk]
inlägg #5
Annons:

Ja, men vi diskuterade ju ett förbud nu och det är därför som jag skrev som jag skrev. Att det inte är förbjudet är jag fullt medveten om. Frågan var ju vad man skulle göra för att få fast de som annars skulle bryta mot lagen. OM det blir förbjudet så ska man använda dessa medel för att komma åt förbrytarna.
inlägg #6
Daniel, Vad man ska göra. Det är ju så klart en tragedi för alla inblandade, men sånt är livet. Det är ju "bara" att hantera som andra misshandelsbrott. Redan idag är det ju tragedi när flickor stympas eller barn misshandlas på annat sätt. Det är inte svårare än så att hantera att pojkar stympas. Att barn ska behöva tas ifrån sina föräldrar är ett svårt problem att hantera på ett bra sätt.
inlägg #7

Du är inte inloggad och måste därför logga in eller välja ett namn om du vill diskutera det här: välj namn / logga in

Avancerad sök...
Upplevelsepresent.se