Torsdag den 9 februari 2012 Ny användare | Logga in  

Skriv idag om: Sverige och korruption | Löfvéns riksdagsutanförskap | Kärnkraftssäkerheten i Sverige Börja här!

sourzeforum
Jag håller med, språket kar i stycken blivit vulgariserat, genom att använda kraftuttryck i tid och otid devalverar vi dem, i stället för att spara dem för de enstaka tillfällen då de kan ha ett berättigande. Håll med om att att "sodomisera" är betydligt elegantare än "att "r......a
inlägg #1
Tack för dessa ord Fadde. Jag lever delvis i en frikyrkomiljö där vi mkt medvetet försöker vårda språket. Visst kan vi ilskna till vid sälsynta tillfällen och då ta till kraftiga ord. Men det här vardagliga missbruket av könsord och förbannelser är väldigt jobbigt. Ofta vet jag inte ens vad som avses. Om det är ett positivt eller negativt uttryck. Ja nog var Nesses poetiska kraftord roliga. "Vid Sarons Liljor"
Själva m-i-s-s-b-r-u-k-e-t av uttrycket "hora" är ett fenomen som tydligt eskalerat sedan 90-talet, då ordet frekvent nyttjades av de unga pojkar och män, som av vuxna - felaktigt - fick lära sig att flickor som vill leva frigjort och frispråkigt, klä sig lika modernt som sina kamrater och träffa vilka pojkar de vill jämställs med horor. Begreppet har också ofta kopplats sammans med de tragiska s.k. "hedersmorden".
Rätta mig om jag har fel i mina reflektioner.
inlägg #3
F.Bra,intressant det du tar upp.ja,varför alla dessa könsord,jag brukar titta på gamla svenska filmer,mycke för språkets skull,"tyngden" i det ,variationerna,innehållet och hållbarheten.hur har vårt språk och innehåll utvecklats, tack peter för länken till haddock föresten,när jag växte upp fanns klassiker i serietidningsutformande,undrar om dom finns kvar,måste jag ta reda på.
inlägg #4
Fadde/ I mitt tycke din bästa artikel här i sourze. Jag tycker också om att titta på dom gamla svenska filmerna, och speciellt dom där Sigurd Wallen är med.
inlägg #5
Annons:

Ja Fadde, jag håller verkligen med. Jag har dock en känsla av att alla samhällsklasser bidrar med detta språkbruk i lika stor utsträckning, även om det förekommer överallt. Speciellt eftersom analsex är betydligt mer förekommande i arbetarklassen.
Jepp språket ahr blivit sämre och bättre.
inlägg #7
Det kallas utveckling. Jag har använt ba ibland. Då har jag skämt som en hund och biktat mig efteråt
inlägg #8

Du är inte inloggad och måste därför logga in eller välja ett namn om du vill diskutera det här: välj namn / logga in

Avancerad sök...
Upplevelsepresent.se