Du tar upp ett mycket viktigt ämne - kanske ett av samhällets viktigaste just nu, men titta här - hittils inga kommentarer (24 timmar efter publicering) Vad säger detta? Jo det säger mig att folk inte riktigt bryr sig om debatten - och det är det som är det horribla - det gäller ju den enskildes rättssäkerhet och hur rättsprofessorer som vi ska lita på gör bort sig. (forts)
Morrn Billy,du har rätt,det gäller denna artikel,som flera andra av stor dignitet,för människor, livs och samhällsfrågor.men det krävs eftertanke och tid,inget man bara springer förbi och släpper av några ord i förbifarten.Tack för erinran :)
Men Billy,när jag tänkte efter,så hade du ju inte kommenterat artikeln själv..bara tyckt att vi skulle göra det...ser fram emot din åsikt angående nämnda artikel.
Artikeln är suverän jag har under flera år reagerat över hur diesen och lejonhuvud kan ha kommit så långt i sina akademiska karriärriärer eftersom deras ställningtaganden i många rättfrågor går helt emot både grundlagar och människorättskonventioner. Skönt att de äntligen börjar att ifrågasättas
Det som Diesen och Leijonhufvud helt riktigt påpekat är att en person inte automatskt är "oskyldig" endast för att den inte betraktats som skyldig bortom allt rimligt tvivel. Att påpeka detta är inte populism. Det är istället ett uttryck för det barnperspektiv dessa två jurister har.
Artikeln är bra. Författaren har rätt. Jag menade bara att om den här texten hade handlat om Linda Rosing då hade vi sett 100 kommentarer inom några timmar, men eftersom den handlade om ett seriöst ämne berördes få. De tog det min lilla "knuff" att få fram kommentars skribenterna. Förstår ni nu varför tabloidpressen har fler läsare än de seriösare tidningar?
Strålande artikel! Jag har, efter bästa förmåga, själv försökt studera Leijonhufvuds framfart, eller bärsärkagång, i det svenska rättssamhället och kan inte se annat än att din analys är på pricken. Det som för mig personligen är ofattbart är att människan tillåts vara professor i juridik och undervisa ungdomar i detta ämne på Stockholms universitet! Snacka om skandal!
Sven Erik Alhem var ju väldigt tillmötesgående mot Lambertz igår i "Argument" iallafall.
"Det är Bra med någon som vill föra debatt om rättssäkerheten!"
(dock ville han ha Lambertz att erkänna att han uttalat sig för tvärsäkert om vissa saker),
så kunde Sven Erik gå med på att erkänna att även han gjort misstag, i debatten.
Sen var de ju väldigt överens :-)