Onsdag den 17 mars 2010 Ny användare | Logga in  

Bara mamma som läser bloggen? Skriv i en riktig tidning istället.  Börja här!

sourzeforum
Du är här: sourzeforum / Pittstim
Diskuterar artikeln Pittstim
Visa sida: 1 2
Jag fastnar speciellt för två formuleringar i denna drapa av ounderbyggda påståenden och generaliseringar. 1. "Feminism är bara en sida av humanismen..." och 2. "...män behöver jämställdhet och feminism lika mycket som kvinnor.". Ang. 1: Det är klart att feminismen är bara EN sida av humanismen precis som rasismen är det. Fast bara EN sida alltså. Ang. 2: Jaha vi behöver jämställdhet OCH feminism. För min del räcker det med jämställdhet och jag undrar vad feminismen skall bidra med.
"...När kvinnor allt för ofta måste fråga sig varför män är såna svin beror det inte på att männen är djävulens utsända på jorden...." En del män borde det stå. Annars blir det den vanliga svartmålningen.
inlägg #12
Varför är du så säker på att män inte vill diskutera könsroller, vi är några som försöker...
Det här är en bra debatt, men några randanmärkningar till: Varför skulle det varit bättre om Jan Guillou skrivit Antipatriarkalt manifest? Ovanligt dumt påstående, Maria-Pia väcker väl tillräckligt med uppmärksamhet i sin egen rätt? Förresten har den fått stor och mestadels positiv uppmärksamhet, vad jag kunnat se. Mest negativa har man faktiskt varit i Arbetaren, som ju är väl insatt i könsrollsdebatten, om någon.
jag är så otroligt less på dessa kommentarfält som hävdar att feministerna kollektivt svartmålar männen. helt plötsligt får man inte tala om de negativa aspekterna i dagens mansroll som ex våld. då "svartmålar man alla män"... man måste våga se problemen och diskutera dem, annars kan man inte göra något åt dem! även män måste väl ibland undra varför män står för en så stor andel av brotten? att påpeka detta faktum är inte att svartmåla alla män.
Annons:
tack! det känns alltid lika bra att läsa/höra att det finns män med vettiga insikter.
inlägg #16
"Män upplever sig sällan som utsatta och har svårt att identifiera sig med att vara förtryckt." Jag finns inte... efter ett liv som tystlåten, tillbakadragen och stundtals deprimerad måste jag nu även skämmas för mitt kön. För något jag gjort, jag vet inte vad... jag tar på mig skuld för att jag är man, med resultatet att jag mår ganska dåligt och tycker ännu sämre om mig själv. När har jag betalat tillbaka... det som jag tydligen gjort...
inlägg #17
Den här är inget mindre än genialisk!!! Underhållande, skarpsynt och intelligent. Jag ser att Peter Eriksson har potential att bli något stort både som människa och skribent. En mycket välförtjänt femma!
Ok, hur gör jag om jag vill ge bort lite av min "makt"? Vilken del vill ni ha?"Fördelarna" men inte nackdelarnaInse att "makt" har sitt pris och är ni beredda att betala det pris som män betalat under tusentals år? För att genomföra ett dylikt paradigmskifte av episka proportioner så måste ni vara fysiskt och mentalt beredda. Men kan man föda barn så är störtandet av det härskande politiska och religiösa världsordningen en bagatell?
inlägg #19
"På att jag känner fler tjejer som har levt i misshandelsförhållanden än som inte har det." Troligt...
inlägg #20
Visa sida: 1 2

Du är inte inloggad och måste därför logga in eller välja ett namn om du vill diskutera det här: välj namn / logga in

Avancerad sök...
Jobbsök

Sök enkelt bland tiotusentals
jobbannonser hos Workey:

VAD

titel, nyckelord el. företag

VAR

Upplevelsepresent.se