sourze.se
Artikelbild

Porrdebatten I - Alexa Wolf

Dokumentärfilmen Shocking truth startade en het debatt i svensk massmedia, en debatt som varade i flera månader tid. I stormens öga befann sig Alexa Wolf, som gjort filmen.

Själv kände hon sig liten.

Hennes film blev en bricka i ett medialt maktspel, och Alexa själv ett objekt som skulle tillfredsställa alla parter. Precis som de porrskådisar hon skildrat i sin dokumentär.

En sökning i Mediearkivet, som innehåller artiklar från 15 svenska tidningar, visar att det skrevs nära 136 artiklar om filmen bara första månaden efter att den visats på TV. Det kan jämföras med de 18 artiklar som skrevs under den månaden då Sveriges televisions programchef Mikael Olsson fick sparken.

Socialdemokratiska kvinnoförbundet, med ordförande Inger Segelström i spetsen, blev så upprörda att de hängde ut direktörerna på Canal plus och TV1000 med namn och bild på sin hemsida, för att visa vilka som tjänar pengar på att visa brutalporr.

Men det dröjde inte länge innan motreaktionen kom. I media anklagades Inger Segelström för att ha fått moralpanik för att hon försökte bestämma hur människor skulle bete sig i sängen. Yttrandefriheten hotades eftersom kulturminister Marita Ulvskog sagt att hon ville se över lagen. I ilfart producerades boken Shocking lies - sanningar om lögner och fördomar i porrdebatten, där Ylva Maria Thompson, Petra Meyer, Channa Bankier och andra debattörer sa sitt.

I Alexa Wolfs hemtrevliga kök får jag te och mandariner. Hennes yngsta barn ska gå och lägga sig, men det är lite svårt att motivera honom till att sova. Då och då står han i dörren och pockar på uppmärksamhet.

Alexa Wolf är ensamstående mamma med två barn. Hon bor i en lägenhet i Stockholms innerstad och arbetar med film. Just nu gör hon manus till en film om popgruppen Doktor Kosmos.

Filmen Shocking truth påbörjade Alexa när hon gick på Dramatiska institutets dokumentärregiutbildning.

Det var svårt att komma in i porrbranschen. Alexa försökte i ett och ett halvt år. Så en dag träffade hon Lisa och Mikko, de två huvudpersonerna i Shocking truth, som båda råkat ut för övergrepp som unga, och som båda hamnar i sexköpsbranschen.

Den 15 februari visade TV4 en klippt version av Shocking truth. Efter det var det studiodebatt i programmet Svart eller vitt.

- Jag spelade in debatten men har fortfarande inte sett den, säger Alexa.

När hon satt i studion hade hon inte sovit på mer än ett dygn på grund av alla uppståndelse. Hon hade ingen aning om vilka Svart eller vitt bjudit in i studion och är väldigt kritisk till den dramatiserade mediala debatten.

- Inte ens i Svart eller vitt kunde debatten höjas till en högre nivå. I stället för att gå till botten med ett problem, skapar man en konflikt, bara för att det blir roligare om folk skriker åt varandra. Men det ger ingenting att sitta i en soffa och få fyra minuters prime time där en person säger att hon gillar att knulla i röven och en annan säger att hon inte gör det.

Samtidigt är Alexa glad över den mediala uppmärksamheten, som åtminstone gett alla en gemensam bild av vilken porr som visas i dag på betalkanalerna.

- Förut var det tydligt att vi inte talade om samma saker när vissa hävdade att porr var ofarligt.

Den största vinsten för Alexa är breven hon får. De kan komma från kvinnor i 50-årsåldern som talar om hur de äntligen vågat riva ner Slitz-kalendern från väggen på jobbet. Eller så är det unga killar skriver och berättar hur skönt det är att slippa bilden av dem själva som känslokalla hingstar.

Det är mörkt i köket. Ett stearinljus lyser upp den randiga duken. Äntligen sover barnen. Alexa pratar mycket och gestikulerar för att understryka vad hon vill säga. Hon är en bestämd person. Kanske är det också därför som det skar sig med journalisterna.

När Alexa visade Shocking truth i riksdagen, motsatte hon sig att TV skulle få filma reaktionerna i salongen, utan föreslog att de skulle vara med efter visningen.

- Jag ville inte låta dem filma människor som var upprörda, chockade och ledsna.

Det blev en diskussion där journalisterna hävdade att det låg i allmänhetens intresse att se vad som hände.

- Men egentligen handlar det om makt. Jag fick höra att jag inte klarade av det mediala intresset och höll på att flippa ut. Och det bara för att jag inte ville dansa efter deras pipa, säger Alexa, som flera gånger upplevde det som att journalisterna förvandlades till rabiata kamphundar så fort de inte fick sin vilja fram.

Till sist tyckte Alexa att det hon ville med filmen försvann ur fokus.

- Det var en personlig besvikelse. Men det går inte att tänka på det, för då kan man inte fortsätta. Jag hade inte kunnat göra så mycket annorlunda än jag gjorde.

I Alexas idealvärld finns inga porrfilmer. Men hon tror inte på förbud.

- I så fall måste förbudet först förankras i det allmänna medvetandet, precis som man gjorde med slaveriet och antirökkampanjen. Nu är det ingen som tycker att det är underligt att inte röka på tåget.

Sourze: Riskerar inte en begränsning av porrutbudet att begränsa yttrandefriheten?

- Vilkas yttrandefrihet pratar man om? Det är snarare yttrandefriheten för dem som redan är i en dominant position, knappast de som är underordnade och de som blir konsumerade i porren.

Alexa tror inte att någon behöver porrfilm.

- I så fall är det oerhört sorgligt. Söker du tillfredsställelse i porrfilmer finns det ett gråtande barn inom dig som behöver tröst. Det är inget en porrfilm kommer att lösa, säger hon.

Sourze: Men kan man inte bara vara kåt och se en porrfilm för en snabb orgasm?

- I så fall måste du tänka på vem som ska utföra de här handlingarna för att du ska bli tillfredsställd. En myt som vi lärt oss är "jag har inte kränkt någon, jag har inget ansvar, jag tittar bara, precis som alla andra". Men var går egentligen gränsen för prostitution? I Sverige i dag kan du dömas för att du köper sex. Betalar du någon för att spela in övergreppet, kan det upprepas gång på gång och det är okej.

- Smulan hittar ju fortfarande filmen i videohyllorna där hon blev utnyttjad, den scen hon berättar om i Shocking truth, säger Alexa.

Sourze: Många andra porrskådespelare upplever inte att de är kränkta utan säger att de är skådespelare som iscensätter erotiska fantasier. Har de fel?

- Att tala med porrskådespelare är som att tala med någon som är i en sekt. Ingen av oss skulle orka överleva om det kändes som att vi blev kränkta, så vi förhandlar med oss själva för att orka. Så gjorde även fångarna i Auschwitz.

Alexa säger att alla vet vad en kränkning är. Hon tror att de flesta innerst inne upplever att de ser en kränkning när de tittar på porrfilm.

- Vi lär oss tända på bilderna, och tar undermedvetet till oss budskapet att kränkningar är något positivt. Vi blir avtrubbade.

Sourze: Men det finns väl inga bevis för att unga människor påverkas av att se porrfilm?

- I så fall är porrfilmen den enda mediala företeelsen vi inte påverkas av.

Alexa menar att porrfilmsmakare försöker befria tittarna från ansvar genom att lägga in repliker där skådespelarna själva tar på sig ansvaret.

Som exempel berättar hon om en scen ur sin dokumentärfilm som är klippt från en porrfilm TV1000 sände 1998. En man frågar en kvinna:
- Vem är den mest skrämmande person du legat med?

Kvinnan svarar:
- Det måste vara min pappas vän. Jag var tolv år gammal. Jag knullade honom, I fucked him.

Genom att säga "I fucked him", blir det den tolvåriga flickan som är aktiv. Så slipper vi som tittar tänka att tolvåringen egentligen var rädd, sviken och utnyttjad.

Sourze: Du blev anklagad för att ha drabbats av moralpanik, vad säger du om det?

- För mig är det porren som står för moralen, eftersom den ger oss bilder av sexualiteten där kvinnor inte får vara kåta och ta initiativet utan att kallas hora.

Två gånger har Alexa blivit nedslagen av killar som är förbannade på henne för Shocking truth.

- Man undrar vad det är man berört hos dem som är så heligt, säger hon.

Men de flesta som kommer fram till Alexa på gatan tycker att hon gjort något bra.

Alexa arbetar fortfarande aktivt mot porren, bland annat genom att hålla föreläsningar. Hon arbetar mycket med unga människor.

Fotnot: Alexa Wolf är 32 år och hon kommer ursprungligen från Helsingborg. Hon har bott i Stockholm i 14 år och gått på Dramatiska Institutets dokumentärregiutbildning. Hon har också arbetat för TV TV4, Canal plus och TV1000, bland annat med redigering, research och trailerproduktion.


Om författaren

Författare:
Ana Udovic

Om artikeln

Publicerad: 05 jan 2001 17:39

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: