sourze.se
Artikelbild

Åtta till fem en döende plikt

Under det senaste decenniet så har nya och innovativa företag startats med visionen om att bli världsledande. Den gamla synen på åtta-till-fem jobben börjar i jämförelse blekna.

Att den digitala revolutionen ägt rum kan i stort sett alla skriva under på. Men fortfarande så lever många företag efter en fossil tro på att resultat beror på närvaro. Företag som Google, Facebook, Dropbox och Microsoft har genom sin öppna företagsinställning visat på en ny, unik affärmodell som fler företag bör kopiera och efterfölja.

I takt med den digitala utvecklingen så kan en anställd idag vara med om projekt och närvara på möten oavsett geografisk position. Att inte ifrågasätta då varför anställda idag ändå är tvungna att klockan åtta vara på jobbet. Är det inte dags att använda sig av alla digitala verktyg som finns för att mäta och kommunicera med varandra?

Det som bevisats genom ovan nämnda företag är att projektform med korta delmål är något som genererar tydligare resultat och att företag får bättre kontroll och struktur på utvecklingen på verksamheten. Så vad är det som gör att många företag ändå känner att närvaro på kontoret är det viktigaste? Att jag själv har erfarenhet av båda sidorna gör att denna artikel föddes.

Microsoft skapade 2012 “jobba hemma-dagen" som skulle få företag att låta sina anställda jobba hemifrån en gång i veckan. Första året deltog 50 företag i kampanjen. I år 2013 så ökade den siffran till 135 företag. Microsoft har även släppt statistik som visar på att om det tar en anställd i snitt en timme på morgonen att gå upp och ta sig till jobbet, så skulle det gynna naturen och minska farliga utsläpp som görs med hjälp av bil och buss. Att jobba hemma är alltså mer miljövänligt, mer produktivt och visar på bättre resultat. Så varför envisas företag med att tvinga sina anställda att sitta på kontoret varje dag från åtta till fem? En gammal tro och övertygan om att “det är så det ska vara".

Så här säger säger Stina Honkamaa, vd på Google Sverige i magasinet Veckans affärer om hennes inställning till närvaro för de anställda på Google: “De flesta anställda har kvartsmål som de ska leva upp till. Hur de lägger upp tiden för att nå målen lägger jag mig inte i. Däremot förväntas de vara anträffbara på videochatten."

Min lösning på den gamla, ingraverade modellen är att helt enkelt börja lita på sina anställda och sätta upp tydliga mål och delmål. Fokusera på rätt saker och låta de anställda vara mer humana. Frihet under eget ansvar är något jag verkligen vet fungerar. Det skapar mer lojala och producerande kollegor och anställda som känner mindre press och därmed minimeras risken för utbrändhet.

Så vad väntar vi på? Till alla chefer och verkställande direktörer, börja agera efter logik och förnuft. Dumpa den fossila tron om att resultat genereras på grund av närvaro. Det stämmer helt enkelt inte!


Om författaren

Författare:
Daniel Juzovitskij

Om artikeln

Publicerad: 12 mar 2013 06:00

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: